In mijn boek 'Waar is je online kantoor?' vertel ik dat het slim is voor een bedrijf om een online community te ontwikkelen. Dat is het online kantoor waar alle collega's, thuis, op het werk, waar dan ook, kunnen verbinden. Om zo'n community te bouwen kun je verschillende platformen gebruiken. Maar welke is de beste?
Er is geen beste, maar meerdere besten. Geheel afhankelijk van het doel en de strategie. Dus het is slimmer om het te hebben over hoe je het platform zou moeten kiezen. In mijn boek vertel ik over 11 must haves:
Een profiel aanmaken
Berichten en reacties schrijven
Berichten liken
Events organiseren
Chatten
@-mention
Groepen samenstellen
Onderwerpen, categorieën en hashtags
Rich Media ondersteunen
Links toevoegen
Geïntegreerde leermodule
Waar komen deze must haves vandaan?
De community is geen repository maar een plek om te verbinden. Om dat online te kunnen doen heb je deze functionaliteiten nodig. Laten we er eens een als voorbeeld nemen.
De kick-off van een nieuw project is een event. Dat geldt ook voor de belangrijke meetings tijdens een project. Ik ben een groot voorstander om kick-offs fysiek te organiseren, maar gedurende de loop van een project zijn er genoeg andere momenten waarop je het hele team bij elkaar wilt brengen. Maar nu hoor ik je denken... Ik stuur een mail naar iedereen met een invite voor een Teams meeting. Dat is toch hetzelfde?
Technisch is het zeker hetzelfde, maar de ervaring voor de gebruiker is heel anders. De belangrijkste functie voor je online kantoor is om te verbinden, en daar hoort een verbindende ervaring bij. Dat is niet hetzelfde bij het versturen van een Teams invite.
Ik kan het niet vaak genoeg herhalen. Wat ervoor gaat zorgen dat je bedrijfscommunity gaat werken, zijn de juiste mindset, het ontwikkelen van nieuwe processen en als laatste het inzetten van de juiste technologie. Laten we kijken wat Viva Engage voor je kan betekenen. Daarna heb ik ook een paar andere voorbeelden onder de loep genomen.
Microsoft Viva Engage
Microsoft heeft door dat verbinding belangrijk is. Niet voor niets hebben ze Yammer omgetoverd tot een nieuw product met Engage in de productnaam. Vergeleken met de meer ontwikkelde community platforms, is Viva Engage minder gearticuleerd maar voldoet wel aan de basics voor het bouwen aan een community. Het is zeker zo dat de integratie in de Teams, Outlook en 365 omgeving grote voordelen heeft. Een handige functie is het liken en stemmen op vragen. UX en design kunnen beter.
Mighty Networks
Mijn voorkeur gaat naar Mighty Networks. De ontwikkelaars hebben een heldere visie en strategie waardoor ze ook in staat zijn om de juiste keuzes voor ons te maken. Alle functionaliteiten zijn goed overwogen en bedacht om mensen met elkaar te laten verbinden. Als ik bijvoorbeeld het profiel van een collega open, gaat AI, gebaseerd op beide profielteksten, een bericht maken dat vertelt wat onze overeenkomsten zijn. Ik weet zeker dat in de toekomst ook de activiteiten van de personen zullen worden meegewogen. Ook hebben ze uitgebreide analytics inzichten die een communitymanager enorm helpen om het werk te doen. UX en design zijn top!
Circle
Net als de vorige twee, is dit een goed platform. Het wordt ook gebruikt door Digitale Fitheid waar ik zelf ambassadeur van ben. Het heeft veel functionaliteiten en ook zij blijven zich goed doorontwikkelen. Dit platform, net als Mighty Networks, zijn platformen die community als core business hebben en daar vol op doorontwikkelen. UX en design zijn goed.
Confluence
Waarschijnlijk minder bekend, maar wel een interessante keuze. Niet de goedkoopste. Het platform is meer gericht op kennisdeling. Dat is ook de reden waarom bedrijven als ASML het gebruiken. Interessant onderdeel zijn de 'predefined templates' die hulp bieden om je ruimte in te delen afhankelijk van het doel dat je voor ogen hebt. Minder toegankelijk dan de vorige twee maar wel veel oog voor security en privacy, ook al is dit relatief. Niet lang geleden hadden ze last van een data leak. UX en design zijn net iets te zakelijk voor mijn smaak.
Voor alle platformen geldt dat ze zich aan het ontwikkelen zijn om integraties met andere platformen te stimuleren. Zo hebben ze allemaal een SSO (Single Sign On) die ervoor zorgt dat je niet opnieuw moet inloggen in een nieuw systeem, en weet ik dat Mighty Networks binnenkort alle soorten embedfuncties gaat integreren. Zo kun je bijvoorbeeld makkelijk in een post een Word-bestand integreren direct vanuit Sharepoint.
Dus kun je ook een bedrijfscommunity bouwen met Viva Engage? Zeker kan dat. In sommige gevallen is het ook voldoende. In andere zal het een begin zijn. In ieder geval is het belangrijk om de techniek te kiezen door de voordelen die het kan bieden. Aan de basis blijft staan dat het de mensen zijn die de bedrijfscommunity zullen laten groeien. Door een nieuwe mindset en door het ontwikkelen van nieuwe bedrijfsprocessen.
Comments