top of page
  • Foto van schrijverKristian Esser

Over 5 jaar, data analisten zijn overal

Ik geef het toe, banken zijn niet het meest aansprekende voorbeeld, maar een ding doen ze al lang: het analyseren van de financiële markt om beslissingen te kunnen nemen. Dat doen ze al een hele tijd omdat die data digitaal beschikbaar is en omdat ze geld verdienen met de snelheid waarmee ze kunnen anticiperen.

Kijkend naar de ontwikkelingen in die markt (en we laten de derivaten even voor wat het is), kunnen we stellen dat over 5 jaar elk bedrijf of haar eigen analisten in dienst zal hebben, of samenwerkt met partners die soortgelijke inzichten aan hen doorgeven.


Live data

Wie ons al kent of lezingen van ons heeft gezien, weet dat we al een paar jaar aangeven dat we langzaam maar zeker richting een live economie gaan, waarin ‘uit onderzoek is gebleken dat’ plaats maakt voor ‘nu blijkt dat’.

Sociale technologie is een van grootste aanjagers voor deze ontwikkeling. Dat wat een bedrijf zou willen weten uit de live data (we horen al vaker de omschrijving Big Data) wordt vrijwillig en al dan niet bewust geproduceerd door iedereen die zich in de live en online discussie mengt. De gesprekken op Facebook, de gedachtes op Twitter, de geolocaties via verschillende applicaties en de gedragsveranderingen van sensordata worden allemaal geconvergeerd in de cloud.

Maar wat hebben we daar aan wanneer we niet snel er op kunnen reageren?

Niets, mits organisaties zich hierop gaan voorbereiden, en geloof ons, dat doen ze. Waarschijnlijk niet met de snelheid van de consument, maar er wordt wel goed nagedacht over hoe de structuren van de ondernemingen moet veranderen. Dat merken wij uit de relatie met onze klanten.

Maar dan zijn we er nog niet. Wat gaan we doen met de responsiviteit van langzame productieprocessen, de traagheid van traditionele media inkoop, de stroperigheid van oude CRM en ERP systemen?

Ook daar wordt hard gewerkt aan veranderingen.


3D printing

Zonder ze allemaal te belichten vinden we het wel interessant om te melden hoe bij voorbeeld 3D-printing technologie (hier hebben we al eerder een artikel over geschreven) in staat is om productieprocessen volledig te veranderen. Zonder distributie en schaal eisen is 3D-printing het antwoord op items ‘on demand’. Zelfs de eerste experimenten met voedsel zijn gedaan. Een 3D-printer kan zo een eetbaar zoutje of gebakje voor je printen en het blijkt ook wel te smaken. Wie weet biedt dit het wereldberoemde restaurant ‘elBulli’ een nieuwe uitdaging!

De bijzondere combinatie van live communicatie en live productie is verantwoordelijk voor bijzondere veranderingen. Dezelfde combinatie zien we ontstaan in de energiemarkt, waar mensen elkaar gemakkelijk inspireren (communicatie) om zelf energie te produceren (productie). Daar is zichtbaar iets in beweging.

Het is dan aan de analisten om de juiste live informatie te interpreteren om er voor te zorgen dat de ondernemingen op koers blijven. Aan de bedrijven zelf om in gesprek te blijven met de markt. Aan de klant om aan te geven wat ze willen.

Maar niet alles zal ‘on demand’ worden. Eigenzinnige bedrijven zullen altijd blijven bestaan omdat wij vaak nog niet weten wat we willen en graag verrast willen worden. En daar hebben we visionairs voor nodig.


Geschreven op 24 oktober 2012

bottom of page