top of page
  • Foto van schrijverKristian Esser

Marketingafdelingen gaan sociologen aannemen

Wat we in dit artikel vertellen is langzaam al op gang gekomen maar nog niet breed gedragen.

Online technologieën zijn spannend, bieden grote mogelijkheden en tasten onze business modellen aan, maar toch hebben we door de relatief jonge ontwikkelingen moeite om te begrijpen waarom we ineens moeten investeren in ontwikkelingen die in eerste instantie niet direct tot omzet leiden.

Neem bijvoorbeeld 3D printing technologieën. Op het eerste gezicht een leuk apparaat om gadgets mee te maken, op termijn de realiteit van ‘desktop producing’ 3DTP.

Bij Mr.Harder zijn we voortdurend bezig om te kijken naar wat er allemaal online gebeurt. Door onze aanpak en creativiteit zijn we ook in staat om verbanden te leggen. Dat wat we vervolgens zien, proberen we zo helder mogelijk te presenteren.


De productketen

Neem de productketen in een oude samenstelling (bovenste lijn in de grafiek) en kijk wat de invloed is van online technologieën op die keten (onderste lijn).

Klik op de afbeelding voor grotere weergave.

In dit schema zien we hoe de grijze ballen (onderzoek, idee, ontwerp etc…) van definitie veranderen wanneer ze op de onderste lijn terecht komen. Ook is het interessant om te zien hoe de elementen in het maakproces ineens verdwijnen.


Maakproces

Zoals eerder gemeld, is de komst van 3D printing een gamechanger, waardoor grondstoffen, fabrieken en distributie sterk worden uitgedaagd om op zoek te gaan naar vernieuwingen.


Denkproces

Door online technologie zijn we steeds meer in staat om actie, gedrag maar voornamelijk WENS in kaart te brengen. Dat gebeurt LIVE door actieve (bewust) of passieve (onbewust) co-creatie mogelijkheden.


Creatie

De rol van de ontwerper is aan het veranderen. Daar waar hij voorheen werd ingezet om voornamelijk vanuit zijn talenten een vertaling te maken voor een breed publiek, wordt hij steeds meer in de gelegenheid gesteld om samen met zijn ‘gebruikers’ in gesprek te gaan om nieuwe en op maat gemaakte oplossingen te bedenken.


Strategie

Merken krijgen het moeilijk. De miljoenen die worden geïnvesteerd in merkwaarde worden door de consument niet meer herkent, waardoor het vertrouwen in het product aan het afbrokkelen is. De consument zal de neiging krijgen om steeds minder in merkwaarde en meer in productwaarde te geloven, voornamelijk omdat ze de mogelijkheden krijgt om betrokken te worden in het denk en maak proces.


Marketing

Daar waar marketing voorheen enorm gericht was op het voorstellen van een product aan de consument, zien we nu dat de consument steeds meer het product ervaart. Daarom zien we ook steeds meer om ons heen dat beleving en aandachtseconomie (Jim Stolze) zich aan het ontwikkelen zijn.

En het is voornamelijk hier dat we naar onze mening grote verschuivingen gaan zien. Waar sociologen wellicht een belangrijke plek gaan krijgen op de marketingafdeling van een onderneming.

Alle euro’s die nu worden besteed aan het eind van de keten om een consument te overtuigen dat ze het product moeten kopen (grijze cirkel), zouden veel beter moeten worden geïnvesteerd aan het begin van de keten (rode cirkel) om daar de klant te betrekken. Wanneer dat goed wordt gedaan (zie hier de inzet van andere competenties als sociologen), hoeft er veel minder geïnvesteerd te worden in het achteraf overtuigen.

Een geruststelling voor de bestaande marketeers is dat merkwaarde niet gaat verdwijnen, het wordt alleen opgebouwd op een andere plek in het proces. Dit verklaart ook waarom mediabestedingen zo aan het verschuiven zijn.


Geschreven op 29 februari 2012

bottom of page