De gedachte is heel logisch. Wanneer de wereld steeds meer digitale touchpoints krijgt waardoor we nauwkeurig kunnen meten wat er gebeurd, zijn we in staat om een digitale kopie te maken. Het heeft voor- en nadelen. Eén van de voordelen is het kunnen simuleren van scenario’s. Eerst testen voor we ze op de ‘echte’ wereld toepassen.
De ontwikkeling van de ‘internet of things’ levert alle sensoren die data verzamelen. De ontwikkeling op het gebied van Artificial Intelligence zorgt ervoor dat we voorspellingen kunnen maken. Maar tussen data en voorspellingen mist nog een zeer essentieel onderdeel. Namelijk het zichtbaar en begrijpelijk maken van data. Zonder dat kunnen we ons moeilijk verbeelden hoe nieuwe scenario’s zich ontplooien. Spreadsheets en grafieken krijgen dat simpelweg niet voor elkaar.
Ervan uitgaande dat digital twins heel zinvol kunnen zijn denk ik dat de ‘missing link’ uit een bijzondere sector kan komen. De gaming industrie. Het is een sector die zich al vanaf het begin buigt over de interface tussen data en gebruiker. Ze heeft enorm veel ervaring opgedaan in het visualiseren van ‘nieuwe werelden’ en live toepassingen ontwikkeld om competitieteams over de hele wereld tegen elkaar te laten spelen.
Deze industrie, die drie keer groter is dan de filmindustrie, levert jongeren die bijzonder ontwikkelde vaardigheden hebben in het omgaan met virtuele werelden. Waar het ontmoeten van een nieuwe ‘vriend’ niet perse in de fysieke wereld plaats hoeft te vinden. Teams moeten via de interface van het spel met elkaar overleggen, strategieën ontwikkelen, samen presteren en liefst winnen (het gaat immers om een spel). Het zijn allemaal potentiële nieuwe pareltjes op de arbeidsmarkt, klaargestoomd voor de toekomst.
Deze gedachte heeft zich bij mij ook sterk ontwikkeld omdat mijn zoon een professionele gamer is. Hij laat mij zien hoe deze virtuele wereld zich in een rap tempo ontwikkeld. De volgende stap is niet zo moeilijk te bedenken. Jaren geleden heb ik Gerrit Zalm, hij is ook een gamer, het idee voorgelegd om medewerkers van de bank in te laten loggen in de game ‘de Bank’, om hiermee spelenderwijs te werken aan beslissingen die in de echte wereld genomen moeten worden. Hij moest glimlachen.
Comments