top of page
  • Foto van schrijverKristian Esser

En nu we allemaal hetzelfde doen?


We hebben lezingen gehad over wat het allemaal behelst, er zijn marketeers aangetrokken met kennis, mensen opgeleid en techniek geïnstalleerd, redacties samengesteld en contentschema’s gemaakt. Kortom de hele social media ‘echillada’ is opgetuigd en nu?


Tja, en nu…


De kans is groot dat we elkaar allemaal gaan nadoen, best practices worden voor inspiratie uit alle uithoeken van de planeet gehaald en wanneer er een unieke aanpak is bedacht, komt iedereen erachter dat een kleine winkelketen in Belize het ook al heeft gedaan. Overigens er is niets mis mee om van elkaar te leren, dat sterkt het collectief.


Maar laten we even een paar stapjes terug doen in de tijd. Toen marketeers alleen speelgeld hadden om social media te ontdekken, waren er geen mensen in het bedrijf om creatieve sociale ideeën uit te voeren. Die mensen moesten worden getraind of er moesten freelancers worden ingehuurd en die kosten zorgden voor het grootste struikelblok voor het uitvoeren van het idee. De beste voorbeelden van gebruik van social media zijn nog steeds die acties waar een sterk eigen netwerk is ingezet.


Nu zijn we een stap verder; social media is eindelijk core competentie aan het worden bij ondernemingen en het uitvoeringsapparaat (om het heel oneerbiedig te noemen) staat klaar om in actie te komen. Maar wat te doen om op te vallen? Wat is de sleutel voor zichtbaarheid?


Creativiteit

Ons antwoord zit in creativiteit. Het ideeënbureau krijgt een enorme revival. Het bureau dat dialoog in haar DNA heeft en in staat is om te luisteren krijgt kansen. Maar niet alleen het bureau, ook de creatieve professional die op projectbasis in huis wordt gehaald.

Niet denken dat je die creatief al in huis hebt want dat soort mensen komen niet bij je werken. Het zijn vrijbuiters, gekken, creatieve dwazen en soms brokkenpiloten die getraind zijn om alle risico’s te nemen en niets uit te sluiten. Die in staat zijn om je product te benaderen alsof het een marsmannetje is en vermoedelijk ook die taal spreekt. Creatieven die begrijpen wat technologie doet en de voelsprieten hebben om nieuwe technologische ontwikkelingen op de juiste manier in te zetten.


Duur, heel duur

Creativiteit wordt duurder. Briljante creatieven worden popsterren en weten dat ze niet meer kunnen verdienen aan het hefboomeffect van de productie en plaatsing van een campagne. Ze moeten het hebben van hun performance. Kleine creatieve bureaus zullen als popup stores in het sociale landschap opereren. Geen lange relaties meer, geen accountmanagement, geen Client Service Directors meer, maar creativiteit ready-to-go.


En wie gaat dat allemaal bij elkaar houden?

Professionals die in staat zijn om overzicht te houden en merkgevoel te sturen. Wie marsmannetjestaal spreekt en in staat is om het werk van al die dwazen op de juiste plek, met de juiste toon te laten landen in al je sociale kanalen. De persoon die ook weet wat dialoog, user interface en big data is.


Niet in huis?

Geen probleem, er lopen er een paar rond, en je kunt ze altijd voor even inhuren. Zo werken we tegenwoordig.

Geschreven op 20 juni 2013

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page